Strona internetowa. Wiele osób decydując się na zrobienie strony firmowej lub bloga, na początku nie zdaje sobie sprawy, od ilu czynników zależy sukces i wygląd strony www. Na znanym portalu z ogłoszeniami można znaleźć ogłoszenia, w których teoretycznie możemy mieć stronę internetową już za 300 zł. W takie ogłoszenia trudno wierzyć. Cena może być realna, jeżeli wszystko zrobimy sami. A więc tak naprawdę, jeżeli zdecydujemy się robić wszystko samo, to płacąc 300 zł, niepotrzebnie wydamy pieniądze.
Zacznijmy, więc realną rozmowę o możliwym obniżeniu kosztów stworzenia profesjonalnej strony internetowej. W artykule znajdziesz informacje:
- za co płacimy przy tworzeniu stron internetowych?
- jakie elementy strony możesz przygotować samodzielnie, żeby oszczędzić pieniądze? Jak należy przygotować?
- co to jest marketing, SEO i pozycjonowanie? Czy należy się decydować na taką usługę?
- ile czasu zajmuje zrobienie strony? Od czego zależy? Czy czas ma wpływ na cenę strony internetowej?
- jakie usługi oferują firmy tworzące strony www i czy są one potrzebne?
- na jakie koszty poza wykonaniem strony zwrócić uwagę? Czy warto je ponosić?
Nie znajdziesz tutaj natomiast informacji:
- jak zrobić stronę internetową za 300 zł?
- czemu strony internetowe są takie drogie?
- czy zlecać zrobienie strony internetowej agencji reklamowej, firmie informatycznej, czy freelancerom?
- kto wykonuje najlepsze strony internetowe?
- czy strony WordPress są lepsze niż wykonywane indywidualnie?
- ile należy zapłacić za zrobienie strony www?
Na te pytania z reguły odpowiedź zależy od wymagań, które stawiamy naszej stronie internetowej. W artykule znajdą się uniwersalne porady. Będzie można wykorzystać niezależnie od miejsca, gdzie będziemy zlecać wykonanie strony.
Strona internetowa. Co jest wyceniane przy jej tworzeniu?
Koszt wykonania strony internetowej zależy w dużym stopniu od tego jaką pracę agencja lub twórcy stron internetowych muszą wykonać. Wykonanie każdej strony internetowej wymaga indywidualnego podejścia. Często drobna zmiana wizualna lub wprowadzenie dodatkowego elementu generuje, konieczność zaangażowania dużej ilości czasu i pracy, żeby wszystko funkcjonowało prawidłowo. Poniżej opiszemy najprostszą z możliwych do stworzenia stron internetowych.
Do powstania najprostszej strony internetowej niezbędne elementy to:
- logo firmy lub bloga, bądź po prostu nazwa która będzie wyróżniać naszą stronę
- tytuł, czyli nagłówek strony (wyświetlany w pasku przeglądarki, może również być zamieszczony na stronie)
- opis, czyli informacje opisujące stronę dla przeglądarek takich jak Google
- tekst opisujący naszą firmę oraz ofertę i usługi, które proponujemy
- grafika lub ikony pomagające uatrakcyjnić treść
- zapisanie wszystkiego w kodzie HTML
- domena dla naszej strony
- hosting lub inna forma zamieszczania naszych elementów
Punkty powyżej to niezbędne minimum, żeby mogła powstać strona wizytówkowa w minimalistycznej formie. Zaznaczam, że mając tylko takie dane, strona nie będzie atrakcyjna wizualnie, ani użytkowa, ponieważ nawet nie uwzględniamy tutaj chociażby menu lub paska nawigacji. Nie wspominając już o responsywności strony.
Chcąc zrobić najtańszą stronę www, która będzie wyglądać profesjonalnie oraz będzie działać prawidłowo na urządzeniach mobilnych, konieczne będzie jeszcze co najmniej:
- wprowadzenie stylów CSS
- minimalistyczne programowanie JavaScriptem lub PHP
- polityka prywatności, a dokładniej polityka Cookies. Niestety przez niektórych niedoceniana, a jest to element niezbędny, jeżeli posiada się stronę internetową. Jest to wymagane prawem
Często przy pierwszym kontakcie nie zdajemy sobie sprawy, że to co sobie w myślach wyobrażamy, żeby mogło zaistnieć w internecie wymaga szerokiej wiedzy i dużego nakładu czasu i pracy. Trudno oczekiwać od twórców stron internetowych, że nie mając nic zapłacimy 300 zł i wykonają wszystko za nas. Ale możemy obniżyć koszt wykonania strony www.
Sposoby na obniżenie kosztów wykonania strony internetowej. Jakie elementy strony możesz przygotować samodzielnie, żeby oszczędzić pieniądze? Jak należy przygotować elementy stron?
Wszystkie podstawowe elementy wykonania strony internetowej opisane powyżej generują koszty podczas przygotowania strony internetowej.
Nie bez powodu na pierwszym miejscu znalazło się logo firmy. Grafika firmowa, często już istnieje. Zwłaszcza jeżeli firmy istnieją już na rynku. Jeżeli firma dopiero powstaje, logo firmy nie istnieje. Trzeba je stworzyć. Jeżeli mamy zdolności graficzne i pomysł. Możemy spróbować samodzielnie przygotować logo. Biorąc się za tworzenie logo powinniśmy posiadać podstawową wiedzę o pracy graficznej. Dobrze wiedzieć co to jest grafika wektorowa, a co grafika rastrowa. Do wykonanie strony potrzebne są logo oraz grafiki zarówno w jednym jak i drugim formacie. Jeżeli posiadamy grafikę w formatach jpg, png, webp, ico oraz svg to możemy oszczędzić na tym elemencie.
Tytuł oraz opis strony. Tworząc i programując strony już od kilku lat, wielokrotnie spotkałem się z sytuacją w której klient nie ma pojęcia jak chciałby, żeby wyświetlana była jego strona w przeglądarce internetowej. Jeżeli nie zależy nam na pozycjonowaniu, ani SEO, to spokojnie możemy przygotować sobie tytuł jaki ma się wyświetlać w przeglądarce Google albo Bing oraz opis naszej strony. Uprzedzam, że jeżeli nie będzie to jednostronicowa strona www, to dla każdej strony musimy przygotować taki tytuł i opis. Jeżeli chcemy mieć wysokie miejsce w wyszukiwarce i zdobywać klientów z internetu. Ten element najlepiej opracują osoby przygotowujące stronę internetową i należy im zaufać.
Niezależnie czy korzystamy z usług agencji marketingowej, czy freelancera. W agencji tworzeniem artykułów i tekstów na strony zajmą się copywriter-zy, którzy otrzymują pensję za swoją pracę. W przypadku freenlacera, może on zlecić copywriter-owi napisanie tekstów za co musi zapłacić lub zapłacimy za czas jaki poświęci twórca strony na napisanie naszych tekstów.
Grafika oraz ikony na naszą stronę internetową jest powiązana z logo firmy. Jeżeli będziemy przygotowywać logo to z grafiką na stronę www również raczej sobie poradzimy. Warto pamiętać, że logo raczej używamy w niskich rozdzielczościach, z reguły do 512 px. Natomiast grafika zamieszczana w artykułach na stronach www, powinna być w wyższej rozdzielczości, nawet do 1920 px, żeby strona wyglądała profesjonalnie.
Pozostałe elementy jak pisanie kodu HTML, wprowadzanie stylów CSS, czy programowanie JavaScript i PHP musimy zostawić profesjonalistom, ponieważ takiej wiedzy raczej nie posiadamy na co dzień. Żeby się tego nauczyć trzeba poświęcić wiele czasu i będzie to nieopłacalne dla stworzenia jednej wymarzonej strony www.
Na domenach oraz hostingach raczej też nic nie oszczędzimy. Osoby programujące strony internetowe w codziennej pracy porównują warunki oraz koszty usług hostingu oraz domen. Wiedzą też na jakich dostawców domen lub hostingu uważać i dlaczego czasem super atrakcyjna promocyjna cena, w rzeczywistości wcale nie jest atrakcyjna. Korzystając z domen oraz hostingu zapewnianego przez twórcę strony często otrzymamy lepsze warunki i na dodatek nie spotkamy się z nieoczekiwanymi wydatkami. Dotyczy to oczywiście tylko dobrych i sprawdzonych firm oraz twórców stron internetowych. W przypadku samodzielnego wyboru domeny lub hostingu, twórcza często utworzy naszą stronę, ale nie zapewni poprawnego zamieszczenia i działania takiej witrynie. Domeny i hostingi są ciekawym zagadnieniem i dlatego pewnie niedługo powstanie artykuł na ich temat.
Czujesz się zagubiony/zagubiona? Potrzebujesz pomocy?
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy w tworzeniu stron internetowych?
SEO, pozycjonowanie oraz marketing strony internetowej. Co to jest? Czy jest mi to potrzebne?
SEO – (ang. Search Engine Optimization) czyli optymalizacja strony pod wyniki wyszukiwania. Ponieważ obecnie 95% użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google, większość firm i osób utożsamia to działanie z poprawą widoczności właśnie w wyszukiwarce Google. Temat SEO i pozycjonowania jest bardzo złożony, ponieważ trochę inny zakres SEO jest przyjmowany w Polsce, a inny w na Świecie. Realny zakres działań SEO jet też trudny do określenia, ze względu na ciągle zmieniające się algorytmy wyszukiwarek Google i Bing, zmieniające się działa użytkowników internetu oraz działania konkurencji. Wszystko to ma znaczenie w pozycjonowaniu stron internetowych. Pewnie dlatego w Polsce bardziej popularnym do opisywania całości działań na stronę internetową jest pozycjonowanie. Zarówno w SEO jak i pozycjonowaniu znajdziemy takie elementy wpływające na pozycję strony www w internecie, jak linkowanie wewnętrzne, linkowanie zewnętrzne, działania i ocena społecznościowa w internecie i wiele innych. Temat jest bardzo złożony, dlatego więcej w tym miejscu nie będę się rozpisywać. Ważne jest, że SEO i pozycjonowanie odnosi się do poprawy pozycji w wyszukiwarkach, zwłaszcza w wyszukiwarce Google, dzięki uzyskiwaniu ruchu organicznego (tak ruch na stronie nazywa Google). Chodzi o „naturalne” pozyskiwanie osób odwiedzających. Uzyskanie ruchu z reklam i promowanych usług to działania marketingowe.
Czy któreś z tych działań jest potrzebne Twojej stronie www?
Najbardziej zależy to od Twojego sposobu pracy i prowadzenia firmy. Jeżeli posiadasz dobry „marketing osobisty”, czyli dysponujesz przedstawicielami handlowymi promującymi twoją firmę lub markę, a strona ma być tylko narzędziem odwiedzanym w celu kontaktu lub uzupełnieniem ofert przedstawianych osobiście to żadne z działań, czyli SEO, pozycjonowanie, czy marketing nie będą Tobie potrzebne. Jeżeli zależy Ci na osiągnięciu efektu szybkiego i spektakularnego, czyli na przykład wprowadzasz nowy produkt do oferty i chcesz żeby każdy się o nim dowiedział, najlepszy będzie marketing internetowy. Natomiast chcą być zawsze liderem, w jakiejś kategorii w wyszukiwaniu musisz stale inwestować w SEO oraz pozycjonowanie, ponieważ jak wcześniej wspomniałem. Pozycja strony ciągle może się zmieniać ze względu na zmianę algorytmów wyszukiwań lub działania konkurencji. Bez długofalowych działań SEO możesz z dnia na dzień stracić pozycję lidera.
Ile czasu zajmuje zrobienie strony? Od czego zależy? Czy czas ma wpływ na cenę strony internetowej?
Najkrótszy czas w jakim osoba lub firma deklarowała zrobienie strony internetowej to 7 dni. Przyjmując, że chodzi nam wyłącznie o stronę, gdzie będzie nazwa firmy, krótka informacja o niej i adres firmy, jest to termin realny. Realny, ale tylko i wyłącznie kiedy nie mamy oczekiwań co do naszej strony. Inaczej mówiąc, jeżeli zgadzamy się na dopasowanie wszystkich treści pod szablon bądź motyw, którym dysponuje w danym momencie twórca strony to jest to termin realny, chociaż biorąc pod uwagę dołączenie podstawowych usług, jak domena, czy hosting, będzie to mało realne. Z reguły w przypadku takich ofert nie mamy możliwości ingerencji w grafikę, a czasem nawet w treść, ponieważ elementy są gotowe i niewiele można w nich zmieniać. To główna wada takiego rozwiązania.
Realne terminy na wykonanie profesjonalnych stron internetowych zaczynają się od 14 dni. Przed wykonaniem powinniśmy podpisać umowę, czyli należy ją przygotować, często umowa powinna być indywidualna. Należy z umową się zapoznać. Powinniśmy mieć możliwość wyboru wyglądu witryny, zanim zacznie się proces programowania i stylowania naszej strony. Samo to zajmie kilka dni.
Jeżeli natomiast mamy mocno sprecyzowane oczekiwaniami dotyczącymi naszej strony www, to tworzenie strony internetowej zajmie co najmniej 1 miesiąc w przypadku prostych stron, a w przypadku rozbudowanych projektów kilka miesięcy, nawet do roku.
Na czas przygotowania strony ma największy wpływ stopień rozbudowania witryny internetowej. Ilość funkcji jakie musi spełniać strona, wielkość sklepu internetowego, baza danych klientów i produktów oraz wiele innych. Na czas wykonania witryny ma wpłynie ilość osób przygotowujących nasz projekt. Czas utworzenia strony internetowej nie powinien mieć wpływu na cenę witryny. Powinniśmy płacić za efekt nie za czas w przypadku takich projektów. Oczywistym jest, że jeżeli 6 osób czy więcej, tak w jak w przypadku firm tworzących strony internetowe, weźmie się za pracę, stronę www zrobią 6 razy szybciej niż freelancer pracujący w pojedynkę. Efekt jednak będzie taki sam. Do kogo lepiej się zwrócić? Trudno rozstrzygać. Zarówno freelancer może być na tyle doświadczony, że otrzymamy wspaniałą i niepowtarzalną witrynę internetową, a w agencji dostaniemy gotowca z szablonu i odwrotnie. Ważne, żeby niezależnie komu zlecamy wykonanie strony, mieć z nim dobry kontakt i żeby były chęci do współpracy. Warto też zwrócić uwagę na usługi dodatkowe, bo to one mogą być najcenniejsze.
Jakie usługi oferują firmy tworzące strony www i czy są one potrzebne?
Przy wyborze firmy lub osoby do tworzenia nasze strony internetowej warto spojrzeć co możemy otrzymać poza zrobieniem strony www. Warto upewnić się, że nie będzie tak że otrzymamy piękne zrzuty ekranu, a na koniec po wpłaceniu firma wyśle nam pliki i powie to teraz zamieszczajcie sobie je w internecie. Bądź otrzymamy piękną stronę internetową, a po roku lub kilku miesiącach przestanie ona działać. Jakie usługi są przydatne i co one dają, jeżeli możemy z nich skorzystać
- domena – do adres naszej strony, bez tego nie istniejemy w internecie. Firma tworząca stronę powinna zapewnić utworzenie oraz prowadzenie bądź odstąpienie po wykonaniu strony. Prowadzenie domeny jest o tyle dobrym rozwiązaniem, że wybierając tą opcję nie musimy pilnować terminów, martwić się kosztami odnowienia domeny oraz dbać o właściwe ustawienia. Jeżeli sami decydujemy się na prowadzenie to co roku koszt odnowienia może nas zaskoczyć, bo ceny domen zmieniają się dynamicznie. Dodatkowo możemy mieć problem z przenoszeniem domen, bądź trafimy na firmy pobierające dodatkowe opłaty za prowadzenie domen, odnawianie domen lub przenoszenie domen. Z reguły prowadzenie domeny wiąże się z prowadzeniem hostingu. Ceny za taką usługę zaczynają się od 200 zł rocznie nawet do kilku tysięcy złotych rocznie. Z reguły przeliczeniu na miesiąc, to kilkanaście złotych, czyli małe pieniądze za unikanie niespodzianek i problemów. Minusem takiego rozwiązania jest to, że domena należy do firmy obsługującej, ale zawsze możemy ją od niej odebrać lub wykupić.
- hosting – jest to miejsce do przechowywania plików. Ceny i możliwości wynajmowanych serwerów są bardzo różne. Spokojnie można ten temat napisać obszerny poradnik. Podstawą przy tworzeniu strony powinno być zapewnienie hostingu. Standardowe rozwiązanie to zapewnieni na rok. Potem możesz decydować, czy sam będziesz zabezpieczać hosting i dbać o swoje pliki w sieci, czy powierzysz to firmie, która tworzyła Twoją stronę. Koszty hostingu się od 70 zł, za niewiele oferujące hostingi. Nie daj się nabrać na promocje. Często promocja trwa krótko, maksymalnie do roku, a potem płacisz 3, 4 a nawet 5 razy więcej, czyli płacisz więcej. Żeby uniknąć niespodzianek warto korzystać z obsługi hostingu. Wtedy masz zagwarantowane działanie strony internetowej w porównywalnych cenach i nie martwisz się pilnowaniem terminu odnawiania witryny, problemami z SSL, czy problemami z plikami na serwerze.
- Gwarancja na stronę www – nie każdy oferuje, a warto na to zwrócić uwagę, ponieważ ryzykujemy ponowne wydanie pieniędzy, jeżeli okaże się, że dostaliśmy jakiegoś gotowca z motywów WordPress i za miesiąc po aktualizacji przestanie on nam działać. Gwarancja na 6 lub 12 miesięcy jest bezpieczna, ale najlepiej wybierać jak najdłuższą gwarancję.
- Usługi SEO, pozycjonowanie i marketing – jeżeli firma zajmująca się stworzeniem dla nas strony oferuje możliwość lepszej widoczności przez wyszukiwarki Google. Warto wybrać taką firmę. Nawet jeżeli w danym momencie nie skorzystamy, mogą te usługi przydać się w przyszłości.
- Opracowania graficzne – to nic innego jak zapewnienie naszej stronie indywidualnego wyglądu. Jeżeli firma lub twórca stron internetowych tworzy grafiki i modyfikuje pliki graficzne, to mamy pewność, że nasza strona będzie niepowtarzalna, a nie tylko jednym z wielu motywów, czy szablonów. Najlepiej, jeżeli firma lub agencja posiada lub współpracuje z profesjonalnym fotografem.
- Projekty logo – trochę powiązane z porzednim. Jeżeli nie mamy logo lub chcemy zmienić, warto wybrać firmę tworzącą rónież logo. Będzie to tańsze rozwiązanie, niż tworzenie samego logo, a dodatkowo unikniemy problemu komunikacji twórcy logo z twórcą strony internetowe, ponieważ takie niekiedy występują.
Na jakie koszty poza wykonaniem strony zwrócić uwagę?
Wybierając firmę lub osobę do stworzenia naszej wymarzonej strony internetowej warto przed rozpoczęciem współpracy zapytać co oferują w cenie, a co będziemy musieli sami zrobić. O co możemy zapytać:
- czy domena i hosting jest w cenie?
- kto będzie obsługiwać domenę i hostingu po utworzeniu strony internetowej?
- czy, a jeżeli tak, to jakie będą opłaty związane z prowadzeniem domeny i hostingu?
- czy w cenę wliczone jest tworzenie indywidualnej grafiki?
- czy w cenie jest wliczone tworzenie artykułów?
- czy można zlecić tworzenie cykliczne tworzenie indywidualnych artykułów i ile one kosztują?
Wygodne rozwiązania dla oszczędzania czasu, czyli podsumowanie
Niestety w przypadku tego artykułu ciężko o krótkie i zwięzłe podsumowanie. Nie ma jednaj rady jaka firmę, czy osobę wybrać do stworzenia naszej strony internetowej. Na pewno warto zlecać wykonanie strony osobom i firmom, które oferują szeroki zakres usług. Warto też korzystać z opcji obsługi naszej strony, domeny i hostingu, ponieważ są to niskie koszty w porównaniu do czasu i nerwów jakie sami musielibyśmy ponosić dbając o to sami.
Jeżeli szukasz firmy do wykonania strony internetowej, możesz skorzystać z mojej firmy. Napisz w tytule wpisując „NovaBlog”, a dostaniesz zniżkę
Poznaj wszystkie nasze wpisy i oszczędzaj swój czas i pieniądze.